Zamknij
REKLAMA

Firmy do 13 lipca mają czas na wpis do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych

20:22, 04.07.2020 | PAP
Skomentuj PAP
REKLAMA

Obowiązek ten dotyczy firm, które powstały przed 13 października 2019 roku. Firmy zarejestrowane po tej dacie mają obowiązek zgłoszenia danych do CRBR w ciągu siedmiu dni od rejestracji.

Ponad 300 tys. firm nie uzupełniło jeszcze danych w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). Spółki mają na to czas jeszcze tylko do 13 lipca - poinformował PAP Marcin Stec, dyrektor Departamentu Informacji Finansowej w Ministerstwie Finansów.

System powstał aby wspierać walkę państwa z procederem prania pieniędzy oraz finansowaniem terroryzmu. Funkcjonuje od 13 października 2019 roku i od tego dnia firmy mogły zgłaszać informacje o beneficjentach rzeczywistych.

Początkowo ustawodawca przewidział sześciomiesięczny termin na uzupełnienie danych dla podmiotów, które powstały przed 13 października, co oznacza, że miały to zrobić do 13 kwietnia tego roku. Jak wyjaśnił Stec, ze względu na pandemię COVID-19 termin ten został przesunięty na 13 lipca 2020 roku.

"Obecnie obserwujemy, że wciąż zbyt mało firm wpisuje się do bazy o beneficjentach rzeczywistych. Spośród około 450 tys. firm, które powinny uzupełnić swoje dane w CRBR, na razie zrobiło to zaledwie 130 tys." - powiedział Stec. "Spodziewamy się, że najbliższych dniach nastąpi największe natężenie i duża liczba przedsiębiorców będzie uzupełniać naszą bazę. Oczywiście jesteśmy na to przygotowani. - dodał.

Dyrektor poinformował, że ustawodawca przewidział sankcję administracyjną za niedopełnienie obowiązku zgłoszenia danych do rejestru, która w skrajnych wypadkach może wynieść nawet 1 mln zł.

 

Dyrektor przypomniał, że obowiązkiem rejestracji beneficjentów objęte są spółki jawne, spółki komandytowe, komandytowo-akcyjne, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjne ale z wyłączeniem spółek publicznych.

 

Wyjaśnił, że obowiązek utworzenia CRBR wynika z unijnej dyrektywy i podobne systemy tworzone są we wszystkich państwach wspólnoty.

Zgłaszanie informacji do systemu jest bezpłatne, można to zrobić przez stronę www.podatki.gov.pl/crbr/. Aby się zgłosić należy mieć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpis potwierdzony profilem zaufania ePUAP.

Celem działania CRBR jest pomoc w przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Narzędzie to ułatwia też przejrzystość obrotu gospodarczego. Firma która chce podpisać kontrakt z innym podmiotem, może sprawdzić kto faktycznie go kontroluje.

(pif) 

(PAP)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA