Zamknij

Festiwal organowy w bazylice - dzień francuski (FOTO)

14:23, 19.08.2020 Tomasz Głuchowski Aktualizacja: 14:40, 19.08.2020
Skomentuj

9 sierpnia odbył się kolejny koncert w ramach Festiwalu Lato Organowe w Krotoszyńskiej Bazylice 2020. Impreza odbywa się po raz 10. i po raz 3. biorą w niej udział artyści zagraniczni. Organizatorami są parafia św. Jana Chrzciciela i Krotoszyński Ośrodek Kultury. Kierownikiem artystycznym przedsięwzięcia jest dr hab. Tomasz Głuchowski – autor poniższego omówienia.

Tym razem do Krotoszyna przyjechali muzycy z miasta partnerskiego Fontenay-le-Comte. Na organach grała Christine Métay-Segui, a razem z nią śpiewał obdarzony pięknym tenorowym głosem jej syn Matthieu. Podczas pobytu gości z Francji doszło do spotkania z burmistrzem miasta oraz członkami Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Francuskiej. Warto też wspomnieć, że ojciec pani Christiny jest honorowym obywatelem naszego miasta.

Na program koncertu złożyły się zróżnicowane utwory. Oprócz solowej muzyki organowej z kręgu symfonizmu francuskiego i niemieckiego krotoszyńscy melomani mieli możliwość wysłuchania m.in. recytatywu i arii „Comfort ye my people… Ev'ry valley shall be exalted” z oratorium „Mesjasz” G. Fr. Haendla czy pieśni  Fr. Schuberta.Koncert rozpoczął się wspomnianą już arią Haendla, w której to mogliśmy podziwiać kunszt wokalny młodego francuskiego tenora (zwłaszcza w szybkich przebiegach o drobnych wartościach). Następnie wybrzmiało Allegro z XVI Sonaty organowej J. Rheibergera, w którym organistka umiejętnie operując formą i fakturą zabrała słuchaczy w późno romantyczną podróż do Liechtensteinu.

Kolejnym punktem koncertu były pieśni H. Wolfa w opracowaniu M. Regera. Ich treść muzyczna, bogata w alteracje i enharmonię, stanowiła wyzwanie nie tylko dla licznie zgromadzonych słuchaczy, ale i również dla wykonawców.W paryski klimat drugiej połowy XIX w. wprowadził słuchaczy następny utwór, którym było Cantabile C. Francka. Historię jego powstania przybliżyła audytorium prowadząca koncert dr Małgorzata Zuchowicz. Śpiewna melodyka tego utworu, dzięki możliwościom barwowym organów bazyliki i płynnym prowadzeniu frazy przez organistkę urzekła słuchaczy, tak  zresztą, jak i podczas prawykonania utworu przez samego kompozytora w 1878 r.

Z kolei Cavatina z oratorium „Paulus” Mendelssohna oraz pieśni Fr. Schuberta ukazały ciepło barwy głosu tenorowego i wrażliwość artysty na niuanse dynamiczne.Na zakończenie koncertu zabrzmiało brawurowe wykonanie Finału z I Sonaty A. Guilmanta, po którym rozległy się burzliwe i gromkie oklaski, którymi słuchacze zachęcili artystów do bisu – arii z oratorium „Stworzenie Świata” J. Haydna.

Po koncercie muzycy i organizatorzy wraz z członkami Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Francuskiej udali się na wspólną kolację.Ostatni koncert tegorocznego Lata organowego odbędzie się 30 sierpnia. Wystąpi na nim polski organista Karol Mróz. W imieniu własnym i organizatorów już teraz serdecznie zapraszam.

(Tomasz Głuchowski)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%