Branża e-commerce jest ściśle powiązana z logistyką. Każdy sklep internetowy powinien zdecydować się na konkretny model magazynowania, kompletowania i dostarczania zamówień. Obecnie do najpopularniejszych można zaliczyć dropshipping i fulfillment. Co warto o nich wiedzieć?
Na czym polega outsourcing logistyki w sklepie internetowym?
Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z różnymi obszarami działania. Z jednej strony należy dbać o prawne aspekty przedsiębiorstwa, z drugiej zamawiać i dostarczać produkty, a z trzeciej – promować markę w sieci i udoskonalać strategię sprzedaży.
To dużo pracy, w szczególności dla jedno lub kilkuosobowych działalności. Na szczęście niektóre z tych zadań można zlecić firmom zewnętrznym. Zalicza się do nich m.in. logistykę.
Outsourcing logistyki to więc nic innego, jak oddelegowanie części lub całości procesów dostawcom/hurtowniom. Obecnie w branży e-commerce wyróżnia się kilka różnych modeli logistycznych. Na co można się zdecydować?
- Dropshipping – polega on na korzystaniu z magazynów dostawcy. To właśnie on odpowiada za proces pakowania i wysyłania zamówień. Przedsiębiorca nie musi robić zapasów towaru (kupuje produktu od hurtownika dopiero wtedy, gdy klient złoży zamówienie w jego sklepie). Przykładowo, jeśli sklep internetowy sprzedaje gadżety dla dorosłych, to może zdecydować się na integrację z hurtownią i wybrać jedną z dostępnych na stronie https://sky-shop.pl/integracje-hurtownie-dropshipping/brand/dla-doroslych. Wtedy będzie sprzedawał wybrane przez siebie produkty z asortymentu danej hurtowni;
- Cross-docking – ten model jest w pewnym stopniu zbliżony do dropshippingu, wymaga jednak od sprzedawcy posiadania niewielkiej przestrzeni magazynowej. Hurtownia, zamiast wysyłać towar od razu do klienta, wysyła go do sprzedawcy. To on jest odpowiedzialny za skompletowanie i spakowanie zamówienia, a następnie wysłanie do klienta;
- Fulfillment – to pełny outsourcing logistyki. Firma zewnętrzna zajmuje się nie tylko magazynowaniem, pakowaniem i wysyłaniem zamówień, ale także obsługą zwrotów i reklamacji. Sprzedawca może śledzić cały proces dzięki dostępowi do zintegrowanego systemu. Może również narzucić swoje standardy pakowania towarów;
- Własny magazyn – ten model właściwie nie ma nic wspólnego z outsourcingiem, ponieważ to sprzedawca zajmuje się w nim wszystkimi procesami. Musi wynająć przestrzeń magazynową oraz zatrudnić pracowników do obsługi zamówień i zwrotów (lub wykonywać to samodzielnie).
Każdy z tych modeli przynosi różne korzyści przedsiębiorcom. Trzeba mieć jednak na uwadze, że nie ma modelu idealnego – mają one także swoje wady. W niektórych przypadkach jedynym ograniczeniem może być zbyt wysoka cena usług.
Model logistyczny dropshipping – najważniejsze zalety i wady
Dropshipping to jeden z popularniejszych modeli w logistyce e-commerce i decyduje się na niego coraz więcej internetowych sprzedawców. Przed podjęciem decyzji warto rozważyć wszystkie zalety i wady takiego rozwiązania.
Do korzyści, jakie niesie dropshipping zalicza się:
- Niższe koszty inwestycji – jest to istotne na początku działalności. Przedsiębiorca nie musi inwestować w produkcję własnych wyrobów;
- Oszczędność czasu – dzięki zleceniu wykonania części procesów, sprzedawca może przeznaczyć więcej czasu na pozostałe aspekty prowadzenia sklepu, takie jak działania marketingowe, kontakt z klientami, dopracowywanie strategii, księgowanie i ewidencjonowanie sprzedaży itp.;
- Zróżnicowany asortyment hurtowni – dostawcy przeważnie mają szeroki wybór produktów. Dzięki temu właściciel sklepu internetowego może wybrać te, które najbardziej pasują do wizji marki;
- Niższe koszty utrzymania – w tym modelu sprzedawca nie ponosi kosztów związanych z wynajmowaniem przestrzeni magazynowej ani zatrudnianiem pracowników, którzy zajmowaliby się całym procesem obsługi zamówień. Nie musi również martwić się o zamawianie materiałów do pakowania;
Natomiast jeśli chodzi o wady, to należy wymienić:
- Brak wpływu na proces pakowania – właściciel sklepu internetowego musi mieć pełne zaufanie do hurtowni, ponieważ nie ma możliwości zweryfikowania, czy towar jest pakowany w odpowiedni sposób. Nie może przez to także personalizować zamówień, np. oferując gadżety wybranym klientom;
- Jednolite zdjęcia i opisy produktów – hurtownie często przesyłają wszystkim swoim klientom te same (lub bardzo podobne) zdjęcia produktów i opisy. Przez to istnieje ryzyko, że będą się one powtarzać w innych sklepach;
- Wysoką konkurencję – powoduje ją popularność dropshippingu. Mimo różnorodności asortymentu w hurtowni wiele sklepów może oferować te same produkty w tych samych cenach. Przez to trudniej jest wyróżnić się na rynku;
- Problemy ze zwrotem towaru – niektóre hurtownie mogą nie przyjmować zwrotów towarów. W takiej sytuacji, jeśli klient zrezygnuje z zakupu w dozwolonym terminie 14 dni, to produkt wraca nie do hurtowni, a do sprzedawcy.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze hurtowni?
Przed założeniem sklepu internetowego przedsiębiorca powinien przeprowadzić dokładną analizę rynku pod względem oczekiwań konsumentów. Na tej podstawie może wybrać konkretną niszę i ustalić, jakie produkty chce sprzedawać. Następny krok to podpisanie umowy z hurtownią. Jak jednak wybrać tę odpowiednią? Przy przeglądaniu ofert najlepiej wziąć pod uwagę takie aspekty, jak:
- oferowany sposób dostawy (i czy powiela się on z tym, czego aktualnie oczekują konsumenci);
- oferowane metody płatności (i czy są w tej ofercie szybkie transakcje, a nie jedynie te za pobraniem);
- dostępność i polityka zwrotów towaru;
- czas realizacji zamówień;
- jakość dostarczanych zdjęć produktów.
Oczywiście warto też kierować się zakresem asortymentu. Im szerszy i bardziej zróżnicowany, tym lepiej.
Dropshipping to jeden z popularniejszych modeli logistycznych. Umożliwia outsourcing części procesów, takich jak kompletowanie i wysyłanie zamówień. Aby jednak czerpać satysfakcję z takiej współpracy, warto przed podpisaniem umowy z hurtownią dokładnie przeanalizować ofertę.