Znalezienie dobrego pracownika to obecnie w wielu branżach wyzwanie. Jednak nawet stanowiska, gdzie o wykwalifikowaną kadrę trudno, można wypełnić za pomocą umiejętnie przeprowadzonej rekrutacji. Znaczenie ma nie tylko to jak, ale i gdzie szukamy pracownika. Warto też pamiętać, że udana rekrutacja to taka, której nie trzeba będzie szybko powtarzać. Jak znaleźć pracownika, który zostanie w firmie na dłużej?
Z raportu ManpowerGroup „Rozwiązanie problemu niedoboru talentów: dowiedz się, czego chcą pracownicy” wynika, że 7 na 10 firm zmaga się ze znalezieniem wystarczającej liczby rąk do pracy.1 Na taką sytuację wpływ ma malejące bezrobocie, dynamiczny rozwój technologii oraz emigracja polskich specjalistów. Kłopoty z zatrudnieniem mogą dotykać szczególnie małe firmy, ponieważ ciężej im konkurować z wynagrodzeniami oferowanymi przez międzynarodowe korporacje.
Z kolei z badania Pracuj.pl „Rynek Pracy Specjalistów H1.2021” dowiemy się, że najtrudniej o zatrudnienie specjalistów ds. sprzedaży, finansów i IT, a także doradców klienta, pracowników fizycznych i inżynierów.2
Ponad 48 tysięcy ofert pracy w serwisie Pracuj.pl w pierwszym kwartale 2021 r. było skierowanych do kucharzy, kasjerów, magazynierów, kierowców oraz pracowników produkcji.
Pracownika można szukać:
O tym, czy kandydat zdecyduje się aplikować na Twoje ogłoszenie, często decydują szczegóły. To one mogą wyróżnić Twoją ofertę spośród wielu podobnych u konkurencji.
Treść ogłoszenia musi przede wszystkim brzmieć wiarygodnie i zawierać odpowiedzi na najważniejsze pytania kandydatów.
Ważne też, by aplikowanie było możliwie ułatwione, gdyż wypełnianie niekończących się formularzy, które powielają tylko informacje zawarte już w CV, skutecznie zniechęcają do wysłania zgłoszenia. Weź pod uwagę, że zwłaszcza w branżach, gdzie o pracowników najtrudniej, wielu kandydatów to nie bezrobotni, a osoby, szukające lepszej oferty. W związku z tym czas, który mogą przeznaczyć na aplikowanie, jest ograniczony do wieczorów czy weekendów. W przypadku pracowników fizycznych najlepiej sprawdza się po prostu numer telefonu.
Kluczowa będzie także reputacja firmy w Internecie i opinie byłych pracowników, dlatego zadbaj o to, żeby nie kończyć współpracy na wojennej ścieżce.
Duża grupa kandydatów przegląda ogłoszenia po lokalizacji, dlatego zacznij od podania adresu firmy i wspomnij o ułatwieniach w sprawnym dotarciu na miejsce, np. darmowym parkingu, bliskości przystanków komunikacji miejskiej czy firmowym transporcie.
Ogłoszenie powinno zawierać także:
Więcej narzędzi, ułatwiających rekrutację, łącznie z darmowymi wzorami ogłoszeń o pracę znajdziesz na Porady dla Firm.
Rekrutacja i wdrożenie nowego pracownika wiążą się z inwestycją czasu i pieniędzy. W związku z tym zatrudnienie „najtańszego” pracownika, który się nie sprawdzi, nie zawsze okazuje się być najlepszą ekonomicznie opcją.
Wiele z benefitów pracowniczych, które przyciągną kandydatów i wzmocnią lojalność obecnych zatrudnionych nie musi oznaczać wielkich nakładów finansowych. Czasami wystarczy zgrany zespół i dobra wola pracodawcy, by stworzyć godne polecenia miejsce zatrudnienia.
Firma w kryzysie może nadal zaoferować elastyczne godziny i pracę zdalną. Dla Ciebie to niższe rachunki za ogrzewanie biura, dla pracownika – możliwość zaoszczędzenia czasu i pieniędzy na dojazdach. Dodatkowo taka opcja ułatwia pracownikom znalezienie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, bo pozwala na przykład na zostanie w domu z przeziębionym dzieckiem.
Na dlafirm.pracuj.pl możesz też obecnie skorzystać z atrakcyjnych zniżek dla małych i średnich firm.
70% pracodawców zmaga się z problemami kadrowymi. Dlatego tak ważne jest, by Twoje ogłoszenie odpowiadało na potrzeby kandydatów do pracy oraz wyróżniało się spośród konkurencji. Poświęcenie uwagi i czasu na przemyślaną rekrutację może zaoszczędzić Ci trudu szukania i szkolenia kolejnego pracownika w niedalekiej przyszłości. W tym celu ogłoszenie powinno uczciwie przedstawiać warunki zatrudnienia i odpowiadać na kluczowe pytania przyszłego pracownika. Dużą wartość ma też ułatwiony sposób zgłaszania zainteresowania oferowaną pracą.
1 Badanie ManpowerGroup „Rozwiązanie problemu niedoboru talentów: dowiedz się, czego chcą pracownicy”, dostępne pod adresem:
https://www.manpowergroup.pl/wp-content/uploads/2020/01/Rozwiazanie_problemu_niedoboru_talentow_PL.pdf, dnia 30.11.2022r
2 Badanie Pracuj.pl ”Rynek Pracy Specjalistów H1.2021”, dostępne pod adresem: https://media.pracuj.pl/146613-rynek-pracy-specjalistow-h1-2021-rozpedzona-rekrutacja, dnia 30.11.2022r