Zamknij

Gdzie szukać pracowników?

artykuł sponsorowany + 08:46, 07.12.2022 Aktualizacja: 08:47, 07.12.2022

Znalezienie dobrego pracownika to obecnie w wielu branżach wyzwanie. Jednak nawet stanowiska, gdzie o wykwalifikowaną kadrę trudno, można wypełnić za pomocą umiejętnie przeprowadzonej rekrutacji. Znaczenie ma nie tylko to jak, ale i gdzie szukamy pracownika. Warto też pamiętać, że udana rekrutacja to taka, której nie trzeba będzie szybko powtarzać. Jak znaleźć pracownika, który zostanie w firmie na dłużej?

Co trzeba wiedzieć o sytuacji na rynku pracy przed przystąpieniem do rekrutacji?

Z raportu ManpowerGroup „Rozwiązanie problemu niedoboru talentów: dowiedz się, czego chcą pracownicy” wynika, że 7 na 10 firm zmaga się ze znalezieniem wystarczającej liczby rąk do pracy.1 Na taką sytuację wpływ ma malejące bezrobocie, dynamiczny rozwój technologii oraz emigracja polskich specjalistów. Kłopoty z zatrudnieniem mogą dotykać szczególnie małe firmy, ponieważ ciężej im konkurować z wynagrodzeniami oferowanymi przez międzynarodowe korporacje.

Z kolei z badania Pracuj.pl „Rynek Pracy Specjalistów H1.2021” dowiemy się, że najtrudniej o zatrudnienie specjalistów ds. sprzedaży, finansów i IT, a także doradców klienta, pracowników fizycznych i inżynierów.2

Ponad 48 tysięcy ofert pracy w serwisie Pracuj.pl w pierwszym kwartale 2021 r. było skierowanych do kucharzy, kasjerów, magazynierów, kierowców oraz pracowników produkcji.

Gdzie znaleźć pracowników?

Pracownika można szukać:

  • z polecenia – rozważ zaoferowanie obecnym pracownikom bonusów, jeśli rekomendowany przez nich kandydat zostanie zatrudniony,
  • przez agencję pracy,
  • tworząc zakładkę „Kariera” na swojej stronie internetowej – to właśnie bezpośrednio u pracodawców ofert szuka aż 85% kandydatów,
  • wśród Ukraińców, którzy na mocy specustawy do 23 sierpnia 2023 r. nie potrzebują zezwolenia na pracę,
  • na wyspecjalizowanych branżowych portalach pracy,
  • na ogólnopolskich portalach internetowych, gdzie miliony osób codziennie przegląda oferty - atrakcyjne ogłoszenie o pracę może nawet przekonać pracownika do przeprowadzki.

Jak stworzyć skuteczne ogłoszenie o pracę?

O tym, czy kandydat zdecyduje się aplikować na Twoje ogłoszenie, często decydują szczegóły. To one mogą wyróżnić Twoją ofertę spośród wielu podobnych u konkurencji.

Treść ogłoszenia musi przede wszystkim brzmieć wiarygodnie i zawierać odpowiedzi na najważniejsze pytania kandydatów.

Ważne też, by aplikowanie było możliwie ułatwione, gdyż wypełnianie niekończących się formularzy, które powielają tylko informacje zawarte już w CV, skutecznie zniechęcają do wysłania zgłoszenia. Weź pod uwagę, że zwłaszcza w branżach, gdzie o pracowników najtrudniej, wielu kandydatów to nie bezrobotni, a osoby, szukające lepszej oferty. W związku z tym czas, który mogą przeznaczyć na aplikowanie, jest ograniczony do wieczorów czy weekendów. W przypadku pracowników fizycznych najlepiej sprawdza się po prostu numer telefonu.

Kluczowa będzie także reputacja firmy w Internecie i opinie byłych pracowników, dlatego zadbaj o to, żeby nie kończyć współpracy na wojennej ścieżce.

Co powinno zawierać atrakcyjne ogłoszenie o pracę?

Duża grupa kandydatów przegląda ogłoszenia po lokalizacji, dlatego zacznij od podania adresu firmy i wspomnij o ułatwieniach w sprawnym dotarciu na miejsce, np. darmowym parkingu, bliskości przystanków komunikacji miejskiej czy firmowym transporcie.

Ogłoszenie powinno zawierać także:

  • informacje o pracodawcy,
  • zakres obowiązków na oferowanym stanowisku,
  • wymagane kwalifikacje z podziałem na konieczne i mile widziane,
  • oferowane warunki zatrudnienia z widełkami zarobków,
  • opisane benefity pozapłacowe.

Więcej narzędzi, ułatwiających rekrutację, łącznie z darmowymi wzorami ogłoszeń o pracę znajdziesz na Porady dla Firm.

Na czym polega oszczędna rekrutacja?

Rekrutacja i wdrożenie nowego pracownika wiążą się z inwestycją czasu i pieniędzy. W związku z tym zatrudnienie „najtańszego” pracownika, który się nie sprawdzi, nie zawsze okazuje się być najlepszą ekonomicznie opcją.

Wiele z benefitów pracowniczych, które przyciągną kandydatów i wzmocnią lojalność obecnych zatrudnionych nie musi oznaczać wielkich nakładów finansowych. Czasami wystarczy zgrany zespół i dobra wola pracodawcy, by stworzyć godne polecenia miejsce zatrudnienia.

Firma w kryzysie może nadal zaoferować elastyczne godziny i pracę zdalną. Dla Ciebie to niższe rachunki za ogrzewanie biura, dla pracownika – możliwość zaoszczędzenia czasu i pieniędzy na dojazdach. Dodatkowo taka opcja ułatwia pracownikom znalezienie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, bo pozwala na przykład na zostanie w domu z przeziębionym dzieckiem.

Na dlafirm.pracuj.pl możesz też obecnie skorzystać z atrakcyjnych zniżek dla małych i średnich firm.

Podsumowanie

70% pracodawców zmaga się z problemami kadrowymi. Dlatego tak ważne jest, by Twoje ogłoszenie odpowiadało na potrzeby kandydatów do pracy oraz wyróżniało się spośród konkurencji. Poświęcenie uwagi i czasu na przemyślaną rekrutację może zaoszczędzić Ci trudu szukania i szkolenia kolejnego pracownika w niedalekiej przyszłości. W tym celu ogłoszenie powinno uczciwie przedstawiać warunki zatrudnienia i odpowiadać na kluczowe pytania przyszłego pracownika. Dużą wartość ma też ułatwiony sposób zgłaszania zainteresowania oferowaną pracą.

1 Badanie ManpowerGroup „Rozwiązanie problemu niedoboru talentów: dowiedz się, czego chcą pracownicy”, dostępne pod adresem:

https://www.manpowergroup.pl/wp-content/uploads/2020/01/Rozwiazanie_problemu_niedoboru_talentow_PL.pdf, dnia 30.11.2022r

2 Badanie Pracuj.pl ”Rynek Pracy Specjalistów H1.2021”, dostępne pod adresem: https://media.pracuj.pl/146613-rynek-pracy-specjalistow-h1-2021-rozpedzona-rekrutacja, dnia 30.11.2022r

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%