Przez miasto trudno przejechać. Wszystko przez trwające remonty dróg krajowych – od ul. Ostrowskiej po Zdunowską. A także... przez brak obwodnicy i nasze przyzwyczajenia.
Kto decyduje o objazdach?
Niestety, nie jest to proste. Gdy pytamy o sprawę dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Krotoszynie, Krzysztofa Jelinowskiego, w odpowiedzi słyszymy, że nie jest kompetentny do ustalania przebiegu objazdów. – Bo nie jestem zarządcą tych dróg. Odpowiada za nie zarządca wyższego rzędu, jakim jest generalna Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – wyjaśnia.
Jeśli natomiast w wyniku prowadzonych robót pojazdy kierowane są na drogi powiatowe lub gminne, trasy objazdów są konsultowane z samorządowcami. Tak właśnie będzie, gdy ruszy remont ul. Kobylińskiej na odcinku od granicy z Lutogniewem do ul. Dworcowej w Krotoszynie.
– Objazdy z drogi krajowej nr 36 (Kobylińska znajduje się na jej trasie – red.) będą przebiegały przez osiedle Parcelki ulicami powiatowymi – mówi dyr. Jelinowski.
Gehenna na Ostrowskiej
W ramach wspomnianej inwestycji przebudowane zostaną skrzyżowania Kobylińskiej z ul. Grudzielskiego oraz z Magazynową i Osadniczą. Powstaną dodatkowe pasy ruchu dla pojazdów skręcających z Kobylińskiej w te drogi boczne. Drogowcy zbudują również wyniesione wysepki dzielące kierunki ruchu, które będą równocześnie azylami dla pieszych.
Prace wykona firma ANW sp. z o. o. Wartość robót wyniesie 2 mln 685 tys. zł. Termin zakończenia – 15 sierpnia. Ruch ul. Kobylińską będzie odbywał się wahadłowo.
Od wielu tygodni najwięcej problemów sprawia kierowcom przejazd ul. Ostrowską. Tam sznur samochodów ma nieraz długość 500 m, a nawet 1 km. Od początku wiosny trwa wymiana warstwy ścieralnej nawierzchni jezdni. Roboty prowadzone są na odcinku o łącznej długości prawie 4 km (do tego dochodzi bowiem wzmacnianie konstrukcji jezdni na DK-36 za tablicą “Krotoszyn” do początku Smoszewa).
Zastoje na drogach bocznych
Poza tym przebudowywane są jezdnie w obrębie wszystkich skrzyżowań, remontowane chodniki i ścieżki rowerowe, a także zatoki autobusowe. Na skrzyżowaniu krajówki z ul. Stawną i al. Powstańców Wielkopolskich powstaje sygnalizacja świetlna. Przyczyni się do upłynnienia ruchu, ale będzie ono zauważalne dopiero po zakończeniu przebudowy Ostrowskiej. Prace wykonywane przez firmę PBD Kalisz S. A. będą kosztowały aż 10 mln 280 tys. zł i potrwają jeszcze przez wakacje. Dokładnej daty zakończenia inwestycji nie podano nam.
Korki na krajówkach – także na Mickiewicza i Koźmińskiej – powodują blokowanie się ulic powiatowych i miejskich. Wystarczy na przykład przejechać ul. Słodową w godzinach szczytu, by się o tym przekonać.
Nie będzie lepiej
Wielkie problemy z płynnością jazdy przez Krotoszyn czekają nas w przyszłym roku. Zapowiadana jest bowiem budowa dwóch rond na krajowej drodze nr 36. Pierwsze powstanie przy szpitalu, tj. na skrzyżowaniu ul. Mickiewicza z Floriańską i Konstytucji 3 Maja. Drugie – u zbiegu Witosa z Raszkowską. “Jak będą robić rondo przy Intermarche, to gdzie pojadą ciężarówki? Nie ma przecież innej drogi!” – zauważył krotoszynian, który do nas napisał. Pozostaje nadzieja, że zanim prace ruszą, drogowcy pomyślą o dobrym objeździe.
Częściowego odciążenia ruchu możemy się spodziewać, gdy wybudowana zostanie nowa droga, która połączy ulice Przemysłową i Koźmińską z ul. Mahle. Samorząd powiatowy otrzymał na to zadanie dofinansowanie – ponad 8,5 mln zł dotacji rządowej. Roboty mają się rozpocząć jeszcze w tym roku.
Tylko obwodnica nas uratuje
Rzeczywiste odkorkowanie miasta nastąpi jednak dopiero po wybudowaniu obwodnicy. 5 firm złożyło oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji budowy obwodnicy Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu drogi krajowej nr 15. Najniższą cenę – 3 mln 578 tys. zł – zaproponowało konsorcjum firm Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu i Voessing Polska. Do realizacji inwestycji pozostało jednak jeszcze 5 lat albo i więcej.
Sami nie ułatwiamy sobie sprawy, ba – pośrednio przyczyniamy się do powstawania korków. Krotoszynianie prawie nie korzystają z komunikacji miejskiej.
Kochamy samochody
– W autobusach przewozimy powietrze. Pasażerowie dorośli to ledwie kilka procent. Z autobusów korzysta tylko młodzież szkolna – mówi Wiesław Gałęski, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Krotoszynie.
Wszyscy jeżdżą samochodami. Dwa, a nawet trzy auta to w wielu rodzinach norma. Dojazdy autobusami do największych zakładów pracy należą do przeszłości. Wybieramy własne auta i rzadko kogoś podwozimy.
– Często zauważam, że pracownicy firmy Mahle jeżdżą samochodami pojedynczo – mówi prezes Gałęski.
Czytelnik09:30, 14.06.2021
A czy cudowny przez Gałęski stworzył jakas ciekawa ofertę dla pracujących czy innych mieszkańców odwiedzających Krotoszynskie placówki? Brak Lini miejskiej która by kursowała w granicach miasta, odwiedzając najważniejsze miejsca. Brak np. Przystanku przy szpitalu na Mickiewicza, cmentarzu komunalnym itd. Krotoszyn się mocno rozrósł, a autobusy kursują jak 20 lat temu nie dochodzą nowe przystanki z nowych ulic czy osiedli tak, aby każdy mógł wybrać autobus do szkoły, pracy, lekarza, urzędu, czy cmentarz. Gdzie przystanki na Bolewskiego, łąkowej i wielu innych ulicach? Przez sam doprowadził do upadłości komunikacji, likwidując liczne kursy, a teraz ma wielkie pretensje. A za to, aby autobusy docierały w różne miejsca chce liczne dopłaty. Ten człowiek powinien zawalczyć o pasażera dawno temu, aby nie przesiadł się do samochodu. Nie nadaje się Pan na dyrektora tej spółki, mam wrażenie że zatrzymał się Pan 15 lat temu w miejscu.
mietek09:55, 14.06.2021
moim zdaniem jeszcze z 50 lat to potrwa, władze i radni obojetnie z jakiej opcji nie robią nic by to zmienic, jak nie bedzie obwodnicy w ciagu 3 lat [ a nie bedzie] nic sie nie zmieni, wręcz przeciwnie zapaść, transport będzie nas omijał łukiem i stanie sie rejon nie atrakcyjnny gospodarczo, czeka nas zapaść
job10:11, 14.06.2021
bedziemy zawsze w tyle, krotoszyniacy tolerują złodziejstwo urzednicze, mafijna osmiornica oplata krotoszyn od 22 lat, niby nowe tynki spadają, studzienki zapadają sie, dachówki lecą ,chodniki ropieją i to wszystko po 2 latch od odebrania usługi,duzo by pisać ale rzygam wchodząc do budynków , bo same znajome twarze bo to dzieci moich znajomych siedzą na stanowiskach i podobnie jak rodzice znów biorą pieniądze za nic nie robienie ale są wierni mordy trzymają w kagańcach szkoda mi ich
...10:18, 14.06.2021
ostanio usmialem sie na ul ostrowskiej -kierowal tam ruchem pracownik mpgk ktory trzymal lizaka i reke w pozycji poziomej i kierowcy sie zatzymywali na taki znak a on dar sie na nich czy nie widza ze na tym lizaku jest zielone koleczko to znaczy ze maja jechac a zdrugiej stronybylo czerwone kleczko na lizaku to znaczy stop - normalny smiech na sali to cymbal wyprawial
janek13:12, 14.06.2021
bo mpgk to firma burmistrza (niereformowalna ) w energetyce sa juz liczniki ze inkasent nie musi wchodzic do domu a inkasent z wody biega po domach co miesiac -zadna pandenia do nie obowiazuje -wlazi i koniec
Tyle w temacie06:05, 24.06.2021
Śmiać mi się chce z agitatorów jak za komuny upatrujących winnych we władzach lokalnych n To nie ta liga ani ta bajka. Zaglosowali na PiS,a wiadomo ile cetymetrów rocznie władcy z tej partii wybudowali. Te pieniądze im i tylko im się należą. Jak mawiała ichnia premier.
HK10:29, 14.06.2021
Może trzeba pomyśleć o rondzie na skrzyżowaniu Słodowej i Floriańskiej, oraz tymczasowym przywróceniem ruchu od Floriańskiej do rynku i dalej do Zdunowskiej?
Ulo11:20, 14.06.2021
Genialnym pomysłem jest robienie wszystkiego w jednym czasie ?
tak sobie myślę11:21, 14.06.2021
Kiedyś skierowano objazd ul.Osadniczą, gdy była koźmińska w naprawie i ją zdemolowano, ale nikt nie ztroszczył się o przywrócenie stanu sprzed objazdu. Boję się , że ponownie zniszczą ulice na objazdach a ani gmina , ani powiat nie naprawią powstatych dziur w jezdni i rozjeżdżonych chodników.
Jak uniknąć korków? Najprościej wyrzucić cały ruch tranzytowy z miasta poprzez budowę obwodnicy , ponadto zmienić organizację ruchu w mieście wprowadzając ulice jednokierunkowe z dwoma czy trzema pasami ruchu.Parkingi w pasie ulic to totalne nieporozumienie, bo drogi wybudowano dla ruchu pojazdów z podatku drogowego , a jakiś nieuk ustawia tam parkomaty i każe ponownie płacić za coś co już raz zapłacono. Gmina czy powiat jeśli chce , to niech wybuduje parkingi piętrowe jak na zachodzie i niech na tym zarabiają. Zresztą iest wiele placów, gdzie mogłyby powstac parkingi buforowe , a w ścisłym centrum np.rynek absolutnie nie powinno być samochodów.
Współsprawstwo15:18, 14.06.2021
Dopóki układ PSL-SIO rządzi tą wsią, nie liczyłbym na koniec koszmaru. Jedyne na rozwój czego możemy liczyć, to wzrost zatrudnienia pociotków w urzędach.
czytelnik15:21, 14.06.2021
Ciekawe ilu psażerów codziennie zabiera pan prezes? A może zrobić darmową komuniakcję w granicach miasta? Skoro teraz autobusy jeżdżą puste to po co pobierać opłaty? Koszty dla miasta te same.
Julek08:15, 16.06.2021
Dobry pomysł a może część kierowców zrezygnuje z jazdy do pracy samochodem
także mieszkaniec08:04, 15.06.2021
Z informacji będących niegdyś na stronie Krotoszyna wynika, że Gmina Krotoszyn w sprawie obwodnicy wykonała swoją robotę, tj. studium korytarzowe..... (długa nazwa) i wskazała najlepszy przebieg obwodnicy. Ustalenie i dokumentacja została przekazana do GDDKiA. Niestety, budowa samej obwodnicy jako DROGI KRAJOWEJ należy do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, którą zawiaduje najjaśniejszy rząd. Premier obiecał przecież 100 obwodnic. Niestety mam wrażenie, że obecne remonty dróg krajowych + budowa dwóch rond w Krotoszynie oddalają nas od rozpoczęcia budowy obwodnicy. Obym się mylił.
elmarko09:33, 15.06.2021
W takim razie niech przedstawiciele władzy dadzą dobry przykład i zaczną jeździć komunikacją miejską.
Radek08:28, 16.06.2021
Ul Koźmińska koszmar miedzi 7 a 8 i 14 a 16 polecam wszystkim.Władze wolą fontanne wybudowac na środku rynku niz zajać sie drogami,przy blokach na kobylinskiej nie da sie jeździc. Ważne że im wypłaty na konta wpadają i i aby do emerytury.Pozdrawiam tych którzy jeżdżąc po krotoszynie musza zarabiać na rodzinę.W urzędach kawke pija i siedza na tyłkach więc nie martwią sie tym.
Hej11:00, 16.06.2021
Wczoraj jechalaem w godzinach szczytu Kościuszki Koźmińska ale rowerem szybko sprawnie bez problemu
walek07:16, 17.06.2021
Co masz na myśli "przy blokach na Kobylińskiej nie da się jeżdzić"?
stf12:52, 16.06.2021
do hej jeszcze zeby starszym pozwolona jezdzic chodnikami bo chyba nie jada jak Szurkowski
X-Men 20:28, 16.06.2021
Trzeba pamiętać na kogo głosować oby nie zasr...psl lecz jak to mówią to wybiorą mniejsze zło
walek07:12, 17.06.2021
Nic nie da głosowanie na władze miasta i powiatu!!Chyba myślisz o Sejmie!!Tylko obwodnica może uratować sytuację!!Ostrów,Jarocin,Pleszew mają spokój w centrach miast!!
jo09:48, 17.06.2021
walek!!! tylko przez wymienione miasta przez ciebie prowadzi droga na ktorej ruch jest 3 razy wiekszy niz na dk 15(popatrz na mape natężenia ruchu)
Piotrek 12:21, 17.06.2021
X-Men ma rację bo miasto zamiast starać się ze wszystkich stron o obwodnicę nie robi nic poza zadłużaniem miasta i pracami nie potrzebnymi na już a teraz to potrzebna pilnie obwodnica
prezes10:19, 17.06.2021
korki sie zmiejsza jak wejdzie ustawa ze za drugi samochod bedziemy placic o wiele wiecej a to juz niebawem
1 0
Akurat ludzie sami przestali korzystać z komunikacji miejskiej, autobusy będą wozić powietrze, większość pracujących jest zmotoryzowana, a ci co mogą i nie mają daleko chodzą pieszo. Jest cała masa nowej zabudowy mieszkaniowej rozrzuconej pod Krotoszynem i okolicznych miejscowościach, nie da się stworzyć efektywnego transportu zbiorowego dla tak rozlanej mieszkaniówki. Obwodnica zmieni dużo, plus sensowne połączenia kolejowo - autobusowe z większymi miastami.
0 0
proetor a kto temu jest winien -gmina pazerna na kase i odralnia grunty a potem robta co chceta