Spółka PKP S.A. zaplanowała modernizację peronów nr 1 i nr 2 na stacji kolejowej w Krotoszynie. Mieszkańcy jednak oczekują większej liczby połączeń z Poznaniem i lepiej skorelowanych pociągów do stolicy Wielkopolski i Wrocławia.
Plany PKP, które mają być zrealizowane w latach 2024-25, przedstawiła radna Sławomira Kalak powołując się na pismo, które z PKP uzyskał minister Jan Dziedziczak.
Zakładają one, że peron i tory będą odnowione. Modernizacja obejmie również przejście pod torami. Ponadto w porozumieniu z miastem i gminą planowana jest budowa nowego parkingu zapewniającego ok. 70 miejsc.
– Potwierdzam, podpisaliśmy z PKP porozumienie i będzie wybudowany parking, który wkomponuje się w przyszłą rewitalizację tego terenu – powiedział burmistrz Franciszek Marszałek.
Zdaniem burmistrza perony są w dobrym stanie, problem jest z budynkiem dworca. Nie znalazł się on jednak w krajowym programie dworców do remontu. Zarówno gmina, jak i powiat zadeklarowali, że po wyremontowaniu będą dworzec wynajmować, bo PKP taki duży obiekt nie jest potrzebny.
Z informacji pozyskanych przez Dziedziczaka wynika, że do tej spółki nie wpłynął żaden wniosek od samorządu krotoszyńskiego o zwiększenie ruchu pasażerskiego na naszym obszarze.
„Tym samym liczba połączeń na stacji Krotoszyn według obecnego stanu prac nad obecnym rozkładem jazdy na lata 2023-24 nie uległa zmianie” – cytowała pismo.
W związku z tym radna Kalak zapytała burmistrza Krotoszyna, czy po sesji z 30 marca br., podczas której złożyła interpelację o remont dworca i zwiększenie liczby połączeń kolejowych z Krotoszynem, podjął działania w Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu, który jest właściwym podmiotem w tej sprawie.
Tę kwestię burmistrz nazwał „błędnym kołem”.
– W niektórych pociągach brakuje miejsc, a są też takie, gdzie jadą po 3 osoby. Tak jest w pociągach Kolei Wielkopolskich, które do Leszna jeżdżą niemal puste – stwierdził.
Wyraził jednak nadzieję, że to się zmieni, gdyż Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego ma opracowaną strategię kolejową na najbliższe lata.
Problem tkwi w linii Krotoszyn-Jarocin, której remont trwa i przedłużono go nawet z czerwca do października br.
– Władze wojewódzkie odpowiedziały, że mogłyby puścić więcej pociągów z Poznania do Krotoszyna, tak jak do Jarocina, ale niektóre musiałyby jechać 20 km/h (na remontowanym odcinku-red.), co bardzo wydłużałoby podróż – stwierdził.
W związku z tym w końcu tego nie zrobiły.
Franciszek Marszałek zapewnił, że sprawa jest na bieżąco monitorowana. Wysłane zostanie kolejne pismo, aby uwzględniono postulaty krotoszyńskich pasażerów. Przyznał, że jest także w stałym kontakcie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego w sprawie skorelowania połączeń realizowanych przez Koleje Dolnośląskie z Krotoszynem.
Max 12:34, 27.06.2023
degrengolada jakich mało ‼️‼️‼️
Krotoszyn to jedyne miasto powiatowe w Wielkopolsce , z dostępem do linii kolejowej gdzie od początku funkcjonowania przewoźnika samorządowego jakim są Koleje Wielkopolskie ,było zawsze na przegranej pozycji według urzedasów z Urzędu Marszałkowskiego..do tego dochodzi jeszcze brak zainteresowania lokalnych władz i słabe lobbowanie za odpowiednim poziomem par pociągów ...ale skoro obecny burmistrz wypowiada się na łamach prasy że w pociągach jadą 3 osoby ....to co możemy zmienić w tym temacie ....chyba burmistrza przede wszystkim ....po wyremontowaniu linii w kierunku Wrocławia zyskaliśmy 7 par do Wrocławia ....w bardzo dostępnych godzinach ....ale trwalo to tylko rok !!!bo popsuli to urzędnicy z Poznania z panemJankowiakiem na czele !!! ....na siłę zmieniając rozkład Poznań Krotoszyn na Poznań Milicz ...decyzja byłaby do obronienia ...gdyby pociągi Poznań - Milicz kursowały przynajmniej na 7 parach w dobie .i dobrym skomunikowanej w Miliczu na pociągi KD do Wrocławia ..a nie jak teraz 2,5 pary ....krotoszynianie ...mieszkańcy powiatu ...pokażmy tej LOKALNEJ władzy dość ....
bo jeżeli chodzi o transport zbiorowy w naszym powiecie.....to wygląda to gorzej jak w KOMUNIE !!!!
zobaczcie powiaty ościenne ....Ostrów Jarocin Pleszew ....i nawet Milicz ...8 par do stolicy województwa !!!!i te niby artykuły ...w lokalnej prasie , które co jakiś czas się ukazują ....ale nic się nie zmienia od LAT !!!!!
omma13:41, 27.06.2023
majchszak gdzie na błoniu mają sikać po 22??????????
sąsiad 09:53, 28.06.2023
jeszcze ludziom każe gotować obiady na bieg krotosa
Majchszak11:05, 28.06.2023
W krzakach!
olo21:44, 28.06.2023
skompromitował sie sikora teraz ty
mix13:42, 27.06.2023
Niekompetencja burmistrza przekracza wszelkie granice... "perony w dobrym stanie" ... a że za niskie, za krótkie (bywało że dalekobieżne się nie mieściły)
max21:32, 27.06.2023
i tekst do tego że mogłoby być więcej połączeń z Poznania ...ale przez remont jest ograniczenie prędkości do 20 km/ h ...i oferta jest nieatrakcyjna ????
co On bredzi ....przecież linia jest całkowicie zamknięta ‼️‼️‼️‼️
tak czy nie15:14, 27.06.2023
Krotoszyn - Wrocław jest względnie teraz dobre polaczenie -ale pasażerowie jadący z W-wy do Wrocławia narzekają bo wydłuża im się podróż (przez Odolanow krótsza droga)-w takich miastach jak Jarocin,Pleszew nie ma takiego problemu bo leżą w głównych ciagach komunikacyjnych ponieważ ruch dalekobieżny i regionalny fajnie się spina w całość -krotoszyn nie może się obrażać tylko szukać innych rozwiązać - dobra komunikacja autobusowa z Ostrowem i Jarocinem w weekendy tez .
Max 21:37, 27.06.2023
tu nie chodzi o obrażanie się ....
to że Pleszew Jarocin Ostrów leżą w głównych ciągach komunikacyjnych nie jak ma się do tego ...że mamy tylko 2,5 pary w ciągu doby ,,bo to jest nie do przyjęcia ...żeby przy tych głównych ciągach w szczytach komunikacyjnych był pociąg regionalny co 20- 30 minut przy dodatkowych połączeniach IC i TLK , a taki Krotoszyn zostaje z jednym pociągiem rano i 2 popołudniu ...????Burmistrzowi dziękujemy ...
urzedasom z Urzędu Marszałkowskiego tym bardziej ‼️‼️‼️
tak czy nie12:25, 28.06.2023
do max tez jestem za większą liczba poloczen ale jak piszesz o Jarocinie to rzeczywiście ok 20 regionalnych jedzie ale one nie jadą tylko do Jarocina łączą cala południową Wielkopolskę (Kepno,Ostrow,Pleszew,Kalisz,Odolanow)a w Krotoszynie kończy się Wielkopolska -więc może to dobry pomysł podłączyć się tez komunikacja autobusowa z Jarocinem - bo jak piszesz tez co 20 minut jedzie regionu a dobra przykład regionu Ostrów-kalisz -pociągi jadą puste bo komunikacja autobusowa zabrała pasażera -nikt nie pójdzie na stacje kolejowa jak prze galeria maja pod nosem MZK
tak czy nie12:34, 28.06.2023
do max cd z galerie ostrowskiej do Kalisza
max 22:29, 28.06.2023
do tak czy nie ...
poniekąd masz rację z tym jarocinem czy Ostrowem ....ale Kępno już nie podchodzi pod tok Twojego rozumowania ....to też koniec Wielkopolski ....i w obecnym rozkładzie 6 par w ciągu doby !!! i to tylko KW dodatkowo do poznania mają jeszcze polregio i TLK....także tego ....tam można ....u nas nie do końca ???
tak czy nie08:57, 29.06.2023
Max tez chciałbym aby a Krotoszyna kursowała 6 par Kajak w Kępnie- codo tlk to Kupno jest w lepszej sytuacji geopolitycznej ponieważ poć.dalekobiezne jadą przez Kepno dlatego ze , to najkrótsza droga z Poznania do Katowic/Krakowa a Krotoszyn jak przetrasujesz poć TLK i IC,to zyska rzeczywiście mieszkaniec Krotoszyna ale już podróżny z Warszawy do Wrocławia wydłuży podróż - z Wrocławia do Poznania tez jest bliżej przez Leszno na dodatek na tej linii poć jadą 160km/h a przez Krotoszyn częściowo tylko do 120 km/h
Kuki17:10, 27.06.2023
Dziwne że burmistrz piszę że jeżdżą 3osoby a dwa autobusy podstawione i jadą pełne
abc08:41, 28.06.2023
burmistrzowi pomyliło się polaczenie Ostrów-krotoszyn -leszno i tu dobitny przykład jak komunikacja autobusowa odebrała pasażerów (jest tańsza i dużo więcej przystanków )
Krotosz7717:49, 27.06.2023
Może Pan Burmistrz wybierze się TERAZ, dziś, na dworzec, gdy przez Krotoszyn kursują pociągi IC Wrocław - Warszawa - i z powrotem (zamiast przez Odolanów) i policzy, ilu jest podróżnych oczekujących na te połączenia? Głośno mówimy o wykluczeniach komunikacyjnych różnych rejonów/regionów Polski, a Pan Burmistrz sam chce nas wykluczyć? Leżymy na skrzyżowaniu komunikacyjnym dwóch szlaków: Ostrów - Leszno (dawniej Ostrów - Żagań) oraz Oleśnica - Jarocin (dawniej Oleśnica - Gniezno - Chojnice). A dziś mamy raptem 3 bezpośrednie połączenia KW do Poznania i 3 KD do Wrocławia. Odetnijmy się jeszcze od linii Leszno - Ostrów, a wtedy do Łodzi, Warszawy itd będziemy chodzić na piechotę. Chyba że nas Pan Burmistrz podwiezie swoim służbowym pojazdem. To samo z Poznaniem. Rozkład jazdy należy dostosować do potrzeb pasażerów, a nie odwrotnie.
moni22:28, 27.06.2023
i nie ma połączenia do Pleszewa do poznania zrobili jedyne połączenie warszawa Gdańsk Gdynia
...11:45, 29.06.2023
Władzę Krotoszyna!!!połączcie na czas remontu Krotoszyn- Jarocin komunikacja autobusowa co 2 godziny i będzie okej, może przedłużyć "szkolne" do Jarocina ....
olo19:26, 01.07.2023
Panie Burmistrzu samochodów osobowych i ciężkich mieszkańcy ul.Dworcowa ul.Fabryczna mają dość wszędzie dochodzi smród spalin i hałas agregatów.Panie Burmistrzu proszę spojrzeć na mieszkańców którzy nieopodal mieszkają jeszcze planuje pan utworzyć parking.Proszę rozważyć ten dziwny dla mieszkańców problem.
Olo12:43, 06.07.2023
Przecież on tam nie mieszka
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu rzeczkrotoszynska.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas sekretariat@rzeczkrotoszynska.pl lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
2 0
trudno się z tym nie zgodzić -tylko kilka ale -1) Poznań- Jarocin będzie zawsze guru (to sypialnia Poznania )przejazd pociągiem ok.40 min -tak samo jak Milicz(przez obwodnice kolejowa Oleśnie Rataje)-tak moim skromym zdaniem Krotoszyn co do Wrocławia jest okej tylko ten Poznań zwłaszcza w weekendy -najlepsze rozwiazanie więcej linii MZK z Krotoszyna do Jarocina i to dlatego ze potencjalny pasażer może kilku przystanków skorzystać w Krotoszynie ( nie musi dralowac na stacje )